czwartek, 29 Wrzesień, 2022

|
Elena Mozhvilo/unsplash.com

Nadejście wiosny to dla wielu z nas długo wyczekiwany moment. Jednak oprócz przebudzenia natury i dłuższych dni pełnych słońca wczesna wiosna może nieść ze sobą również nieprzyjemności w postaci nagłego przeziębienia lub grypy. 

Często nawet ci, którzy dzielnie przetrwali zimę bez choroby, wraz z nadejściem marca poddają się wszechobecnym bakteriom. Jak tego uniknąć? Zacznij od najprostszego – wzmocnij swój układ odpornościowy! Oto kilka przydatnych wskazówek, jak zrobić to skutecznie.

Prawidłowa dieta

Jedz zdrowo. Kiedy dieta jest zbilansowana i uwzględnia cechy Twojego organizmu, szybko staniesz się okazem zdrowia i odporności. Co powinno znaleźć się w codziennym menu?

  • Rośliny strączkowe, jajka, ryby, płatki owsiane – wszystkie te produkty zawierają cynk, który korzystnie wpływa na odporność organizmu;
  • świeże, a także gotowane lub pieczone warzywa są nieocenionym źródłem błonnika, który pomaga w usuwaniu toksyn z organizmu. Dodatkowo zawierają witaminy i minerały niezbędne do efektywnego funkcjonowania układu odpornościowego;
  • pomarańczowe i żółte warzywa oraz owoce zawierają witaminy A, E, C oraz bioflawonoidy o właściwościach przeciwwirusowych i antyoksydacyjnych;
  • suszone owoce, jagody i jabłka oprócz dobroczynnego wpływu na układ odpornościowy wspomagają pracę serca oraz stymulują nerki do usuwania toksyn z organizmu;
  • soki i napoje owocowe oraz woda mineralna są niezbędnymi pomocnikami organizmu, gdyż pomagają uwolnić go od toksyn;
  • orzechy zawierają nie tylko dużo białka roślinnego, ale są też bogate w wielonienasycone kwasy tłuszczowe, selen i witaminę E.

Aktywność na świeżym powietrzu

Ruch to życie. Nawet jeśli nie masz czasu na siłownię, możesz ćwiczyć w domu, spacerować z całą rodziną lub jeździć do pracy rowerem. Zaplanuj w ciągu tygodnia zajęcia na świeżym powietrzu. Nawet jeśli nie uprawiasz sportu, zwykłe spacery wystarczą, ponieważ chodzenie poprawia funkcjonowanie układu odpornościowego, pomaga pozbyć się nadmiaru tłuszczu, pozwala na dobrą wentylację płuc i nasyca organizm tlenem.

Dobry humor

Uśmiechaj się i śmiej więcej. Dzięki tym przyjemnym emocjom poprawia się praca serca i naczyń krwionośnych, a co za tym idzie, wzmacnia się odporność. Zauważono, że optymistyczne nastawienie pomaga złagodzić stres i zwalczać stany depresyjne. To szczególnie ważne, gdy pogoda za oknem bywa kapryśna, a wiele osób odczuwa negatywne skutki wiosennego przesilenia.

Ubiór zgodny z pogodą

Wiosną pogoda jest zmienna i nieprzewidywalna, ale warto być przygotowanym na każdą okoliczność, by uniknąć ewentualnego przemoczenia czy przewiania. Miej przy sobie parasol i czapkę, nawet w słoneczne dni. Nie daj też zwieźć się słońcu za oknem – w ciągu dnia może być cieplej, ale wieczory nadal są chłodne. Pamiętaj też, by nie ubierać się zbyt grubo, ponieważ przegrzanie organizmu również nie jest zdrowe.

Bezpieczne kąpiele słoneczne

Słońce jest niezbędne do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Promienie ultrafioletowe przyczyniają się do produkcji witaminy D, bez której wapń nie może zostać przyswojony. Słońce jest doskonałym antydepresantem i ma właściwości bakteriobójcze i odkażające. Naukowcy udowodnili, że promieniowanie ultrafioletowe może zabijać większość bakterii chorobotwórczych, eliminując z organizmu różnego rodzaju infekcje. Dlatego po zimie Twój organizm z wdzięcznością przyjmie dodatkową dawkę słońca. Musisz jednak pamiętać, by kąpieli słonecznych zażywać z umiarem i odpowiednią ochroną przeciwsłoneczną.

Zdj. główne: Elena Mozhvilo/unsplash.com

Napisz komentarz