sobota, 3 Grudzień, 2022

|

Artykuł sponsorowany

E-recepta to elektroniczna forma wystawienia recepty, dzięki której w prosty sposób można dostać lek w aptece. Wszystkie informacje na temat historii wystawianych recept można znaleźć na Internetowym Koncie Pacjenta. Jak znaleźć receptę na Internetowym Koncie Pacjenta i czym w ogóle jest e-recepta?

Co to jest e-recepta?

Recepta online już od kilku lat skutecznie zastępuje swoją tradycyjną papierową wersję. Dzięki recepcie można zakupić lek, który bez jej posiadania nie byłby dostępny. Taką receptę może wystawić każdy lekarz lub pielęgniarka. Lekarz może wystawić e-receptę podczas stacjonarnej wizyty w przychodni, po teleporadzie lub rozmowie wideo. E-receptę można również uzyskać, rejestrując się na stronie https://receptomat.pl/ i wypełniając formularz, dzięki któremu lekarz będzie mógł zdecydować o tym, jaki lek powinien przyjmować pacjent. Strona nie wymaga powiązania się z Internetowym Kontem Pacjenta, ponieważ sama posiada zakładkę „Panel Pacjenta”, na której znajdują się wszystkie potrzebne informacje. Można jednak powiązać konto, aby mieć wszystkie potrzebne dane, wraz z wizytami lekarskimi, w jednym miejscu, czyli właśnie na Internetowym Koncie Pacjenta.

Aby lekarz mógł wystawić e-receptę online, korzystając z e-konsultacji, należy wypełnić kwestionariusz zawierający proste, podstawowe pytania o swoim stanie zdrowia. Po zatwierdzeniu ankiety przez specjalistę wystawi e-receptę, która powinna pojawić się na Internetowym Koncie Pacjenta, jak również w formie powiadomienia w wiadomości SMS.

Jak można sprawdzić status e-recepty na Internetowym Koncie Pacjenta?

E-recepta powinna pojawić się na Internetowym Koncie Pacjenta od razu po jej wystawieniu. Aby sprawdzić status e-recepty, należy zalogować się na swoje IKP, wejść w zakładkę „Recepty”, a potem kolejno wybrać kategorię „Moje recepty”. Tam powinna pojawić się nie tylko aktualna recepta, lecz także poprzednie, w trakcie lub już zrealizowane. Jeżeli e-recepty nie widać na samej górze, można ją wyszukać po nazwie leku w przygotowanej wyszukiwarce.

Na Internetowym Koncie Pacjenta można również zaznaczyć, w jakiej formie chce się otrzymywać powiadomienia o otrzymanej recepcie online. W zakładce „Moje konto” można znaleźć wybór sposobu powiadomień. Może być to wiadomość SMS, e-mail lub oba naraz. Dzięki temu można mieć pewność, że żadna informacja o e-recepcie nam nie umknie.

E-recepta a Internetowe Konto Pacjenta – co warto wiedzieć?

Na e-recepcie znajdują się bardzo istotne informacje, takie jak data wystawienia i realizacji, imię i nazwisko pacjenta, a także lekarza-wystawcy recepty oraz nazwa leku. Jeżeli jest to tak zwana recepta zbiorcza, na której może pojawić się maksymalnie pięć różnych lekarstw, będą one kolejno rozpisane na tej samej recepcie. Pod każdym z leków znajduje się informacja o ich dawkowaniu, a także ilości w danym opakowaniu. Najważniejszą informacją dla farmaceuty przy wydawaniu leku jest czterocyfrowy kod dostępu. Należy go podać wraz z numerem PESEL w dowolnej aptece. Farmaceuta wtedy znajdzie e-receptę w systemie i zgodnie z tą informacją będzie mógł sprzedać lek.

Fot.: NordWood Themes/unsplash.com

Napisz komentarz