czwartek, 29 Wrzesień, 2022

|

Zima powoli odchodzi, a więc jest to idealny czas, by rozpocząć pracę nad swoją formą na lato. Jednak każde ćwiczenia powinniśmy rozpoczynać od rozgrzewki i rozciągania. Sprawdzamy, jakie gadżety ułatwią lub umilą nam ten obowiązek.

Po co w ogóle się rozciągać?

Żeby zadbać o swoje zdrowie, wcale nie musimy kupować drogiego karnetu na siłownię. Wiele ćwiczeń, w tym te rozciągające, możemy wykonać w domu. Często bagatelizujemy stretching, bo nie przynosi on szybko widocznych efektów, jednak gama korzyści jest bardzo szeroka.

Rozciąganie jest najlepszym sposobem na przygotowanie swoich mięśni i stawów, by były w stanie wykonywać większy zakres ruchów. Częste rozciąganie sprawi, że będziemy bardziej elastyczni, a czynności, które kiedyś były dla nas męczące, staną się o wiele prostsze. Rozciągnie pomoże również ochronić się przed urazami oraz zakwasami. Nie bez powodu jest to obowiązkowy punkt wszystkich treningów biegowych. W trakcie intensywnych ćwiczeń nasze mięśnie kurczą się, a stretching po treningu pomoże im przywrócić naturalną formę. Rozciąganie pomoże również odpowiednio ukrwić nasze mięśnie, a tym samym będzie do nich trafiać więcej tlenu i składników mineralnych odpowiedzialnych za ich regenerację. I chyba najważniejsze: nie ma nic lepszego niż chwila relaksu przy rozciąganiu naszego ciała.

Najciekawsze akcesoria do rozciągania

Na rynku znajdziemy wiele gadżetów mających pomóc nam w skutecznym rozciąganiu. Które z nich warto mieć w swoim domu?

Gumy i taśmy

Wszelkiego rodzaju gumy i taśmy są bardzo pomocne przy rozciąganiu. Są one wykorzystywane głównie przy ćwiczeniach oporowych, ale pomogą również przy rozciąganiu w zasadzie wszystkich części ciała. Należy jednak pamiętać, by dobrać odpowiednią gumę lub taśmę do naszych możliwości. Różne modele stawiają inny opór. Należy wcześniej sprawdzić, jaki będzie dla nas odpowiedni. Warto również wspomnieć o ekspanderach. Są to proste przyrządy złożone z dwóch uchwytów połączonych gumą, a można ich używać do ćwiczeń siłowych, rozwijania mięśni ramion, barków oraz pleców.

Piłki do ćwiczeń

Piłka gimnastyczna – lub inaczej fit ball albo swiis ball – to niezwykle wszechstronny gadżet i warto się w niego zaopatrzyć. Nie kosztuje zbyt wiele, a pozwala na bardzo ciekawe urozmaicenie naszych treningów. Choć wygląda niepozornie, ćwiczenia wykonywane z jej pomocą dadzą nam w kość. Utrzymanie równowagi na piłce nie jest łatwe, ale dzięki temu aktywujemy wiele grup mięśni, w tym te głębokie, kluczowe m.in. dla naszego kręgosłupa. W przypadku rozciągania piłki stanowią dla nas miękkie podparcie, a możliwości, w jaki sposób można się na nich położyć lub oprzeć, są niemal nieograniczone. Wybierając piłkę, pamiętajmy, by jej rozmiar był dostosowany do naszego wzrostu.

Rollery

I na koniec odrobina przyjemności po ciężkim treningu. Rollery pozwolą na rozmasowanie mięśni. Pomagają rozluźniać powięzi, dzięki czemu nasze mięśnie i naczynia krwionośne uwolnią się spod ich presji. W sklepach znajdziemy wiele modeli rollerów. W podstawowej wersji są to piankowe wałki o gładkiej powierzchni. Istnieją również modele z wypustkami, które lepiej poradzą sobie z rozbijaniem spiętych mięśni i pobudzaniem krążenia, ale taki masaż po ciężkim treningu może nie być przyjemnym doświadczeniem. Jednak czego nie robi się dla zdrowia i kondycji. 

Zdj. główne: Michael DeMoya/unsplash.com

Mateusz Stasiak
Pasjonat nowych technologii, z wykształcenia informatyk, z zawodu dziennikarz. W wolnych chwilach prowadzi audycje radiowe lub gra na konsoli.

Napisz komentarz