Polecamy

Frazy kluczowe a pozycjonowanie – jak jedno wpływa na drugie?

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis

Keyphrases (lub keywords), czyli po polsku frazy kluczowe, to podstawa większości działań SEO. Dlaczego ten element jest tak bardzo istotny i jak wpływa na pozycjonowanie? Zdobądź wszystkie niezbędne informacje, które pozwolą Ci podnieść swoją stronę w wynikach wyszukiwania. 

Czym są frazy kluczowe?

Najprościej mówiąc, to konkretne słowa i wyrażenia dopasowujące wyniki wyszukiwania oraz reklamy do tego, co użytkownik chce znaleźć w Google. Dla przykładu, kiedy wpiszesz w wyszukiwarce „rower” czy też „jaki rower kupić?”, w odpowiedzi otrzymasz strony zgodne z Twoim zapytaniem.

Pozycjonowanie witryny internetowej polega więc na wybraniu fraz, które najlepiej opisują jej zawartość, a następnie wypozycjonowaniu ich w taki sposób, aby wyświetlała się jak najwyżej w Google. To realnie przekłada się na ruch, a co za tym idzie – zwiększenie przychodów.

Kiedyś i dziś 

Niestety, w związku ze zmianami wprowadzanymi w algorytmach robotów indeksujących oraz ciągłym rozwojem branży SEO, zagadnienie fraz kluczowych stało się bardziej skomplikowane. Kilka lat temu wystarczyło powielać konkretne słowa w obrębie danej witryny, aby wpłynąć na pozycjonowanie – powstawały więc mało wartościowe teksty bez większej merytoryki. 

Aktualnie Google kładzie jakość na to, by treści były przydatne i sensowne, nie dublowały się nawzajem, a do tego dokładnie odpowiadały intencji użytkownika. Fraz kluczowych nie można zatem dobierać bez odpowiedniego przygotowania, powinny być używane naturalnie oraz stale monitorowane. 

Rodzaje fraz kluczowych

Ze względu na wcześniej wspomnianą dynamizację pozycjonowania stron internetowych, obecnie możemy wyróżnić kilka typów fraz kluczowych:

  • Ogólne, czyli takie, które zawierają 1-2 słowa i odpowiadają niesprecyzowanym zapytaniom, np. „bluza sportowa”;
  • Długi ogon (long tail) – wyrażenia precyzyjne, składające się z kilku wyrazów, które lepiej odpowiadają intencjom użytkownika („bluza sportowa czarna z kapturem”),
  • Brandowe, związane bezpośrednio z jakąś firmą,
  • Branżowe, skupiające się na informacjach z branży, 
  • Lokalne, które doprecyzowują konkretny region czy lokalizację. Mogą łączyć się zarówno z frazami ogólnymi, np. „sklep sportowy Warszawa”, jak i tych z długim ogonem („jak wygląda pozycjonowanie na USA w SEO”).

Proces doboru i pozycjonowania keyphrases

Dobór odpowiednich fraz kluczowych to zadanie, które wcale nie jest łatwe, przede wszystkim z powodu dużej konkurencji oraz popularyzacji działań SEO. Nie można już dłużej opierać się na intuicji – trzeba postawić na rozwiązania, które są miarodajne, szczegółowe oraz mierzalne. Z tego względu powstały różne narzędzia do analizy słów kluczowych, takie jak:

  • Senuto,
  • Semstorm,
  • Google Keyword Planner,
  • Ahrefs.

Oczywiście takie programy oferują znacznie więcej funkcji, np. monitoring pozycji w Google, porównanie z konkurencją, analizę widoczności, generator tematów, sugestie pytań, porównywanie średniej liczby wyszukiwań itp. 

Obecnie nie da się skutecznie zarządzać frazami kluczowymi bez korzystania z dodatkowych narzędzi. Jest to na tyle skomplikowany i jednocześnie istotny dla pozycjonowania temat, że brak konkretnych danych jest prostą drogą do przegrania walki o ruch na stronie. 

Czy da się prowadzić biznes bez działań SEO?

Podsumowując, frazy kluczowe a pozycjonowanie to szerokie zagadnienie, które wymaga ciągłego poszerzania wiedzy. Do głowy może więc przyjść Ci pytanie: czy naprawdę muszę poświęcać czas na SEO? 

Odpowiedź brzmi: w dzisiejszych czasach nie da się zająć wysokiej pozycji w wyszukiwarce bez zwracania uwagi na frazy kluczowe czy też inne zagadnienia z zakresu indeksacji. Jeżeli więc zależy Ci na pozyskiwaniu nowych klientów, zacznij wprowadzać oraz monitorować keyphrases na swojej stronie. Na pewno na tym nie stracisz – możesz tylko zyskać. 

Fot.: Firmbee.com/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*

  • Tomasz 29.04.2022

    Prowadzić bez SEO z pewnością można, tylko delikatnie mówiąc mija się to z celem i bywa żenujące, gdy ktoś przekonuje o ambitnych planach biznesowych, nie myśląc w ogóle o działaniach w www. Choćby audyt seo sklepu internetowego jest na wyciągnięcie ręki, w niejednej dobrej agencji. Przynajmniej wybierając go, tak postąpiłaby osoba błyskotliwa. Obecnie prosperować offline, jest trochę dziwnym.

  • Michał 14.05.2022

    Frazy kluczowe jak kotwica, dają nam zaczepienie w pewnym miejscu, w którym chcemy, aby nasz post się znalazł. Wydaje mi się, że jest to zagadnienie na tyle istotne, że nie jeden seo audyt, nie jest w stanie go wyczerpać w zupełności. Poszerzajmy wiedzę w tym zakresie, choćby dlatego, że bez kotwicy, żaden „statek” nie zatrzyma się we właściwym porcie.